Dersin Adı | Sağlık Alanında Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SKG 501 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencinin sağlıkta kalite kapsamında yer alan hasta güvenliği konusunda farkındalığını geliştirmesini, bu konudaki bilgi ve becerileri artırmasını, sağlık kuruluşlarını hasta güvenliği açısından değerlendirmesini, hasta güvenliği kültürünün oluşturulmasında rehberlik yapmayı, hasta güvenliği konusunda risk yaratan faktörleri belirlemesini, özellikle tıbbi hataların bildirilmesi ve sınıflandırılması bilincinin geliştirilmesini tartışmak, tıbbi hataların azaltılmasında ve tüm süreçlerde liderliği planlamasını, ayrıca çalışan sağlığı ve güvenliği konularının önemini kavramasını, hasta güvenliğinin hukuki boyutu konusunda farkındalığının artmasını, kök neden analizi gibi derinlemesine hata nedenlerine yönelik düşünme sürecini geliştirmesini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Kurum kültürü, hasta güvenliği ve kaliteli bakım güvenli kültür oluşturma, iletişim ve ekip çalışması, hasta güvenliğinde yüksek riskli ve öncelik verilen alanlar, tıbbi hata bildirim sistemleri, hatalardan ve raporlardan öğrenme Kök neden analizi ve kullanılan yöntemler, cihaz, kan güvenliği ve güvenli hastane ortamı, ilaç hataları ve ilaç güvenliği, hasta düşmeleri ve yaralanmaları önleme stratejileri, basınç ülserleri ve enfeksiyonları önleme stratejileri, kalite ve hasta güvenliğini geliştirme araçları, çalışma koşulları ve çalışan sağlığı, hasta güvenliğinin etik ve hukuki boyutu |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma Ders tanıtımı | |
2 | Çalışan sağlığı ve hasta güvenliğinde temel kavramlar Kurum kültürü, hasta güvenliği ve kaliteli bakım Güvenli kültür oluşturma, iletişim ve ekip çalışması | Wachter R., Gupta K. (2018). Understanding Patient Safety, Third Edition. McGraw Hill Education. 3-32 Kelly P. (2012). Nursing Leadership & Management. Delmar. 211-218 Hughes RG (2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA. Chapter 1,32,33 |
3 | Risk, tehlike, birincil, ikincil, üçüncül koruma kavramları Hasta güvenliğinde yüksek riskli ve öncelik verilen alanlar | Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/3628,hastavecalisanguvenligininsaglanmasinadairyonetmelikpdf.pdf?0 |
4 | Sağlık alanında çalışan sağlığı ve hasta güvenliğinin etik ve hukuki boyutu Hasta ve çalışan hakları | Sağlik Hukukunda Haklar ve Yükümlülükler. Atatürk Üniversitesi AÖF.Sağlık Hukuku. (Ünite 6) 1-24. file:///F:/eski%20hdd/ieutf/ieutf-egitim/yüksek%20lisans/sağlık%20hukuku-aöf/Sağlık%20hukuku/Sağlık%20hukuku/Ünite-6.pdf Hasta Hakları http://www.ttb.org.tr/mevzuat/index.php?option=com_content&view=article&id=182:hasta-haklari-yetmel&catid=2:ymelik&Itemid=33 |
5 | Tıbbi hata bildirim sistemleri Hatalardan ve raporlardan öğrenme | Wachter R., Gupta K. (2018). Understanding Patient Safety, Third Edition. McGraw Hill Education. 257-277. Hughes RG (2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA. Chapter 35,36,37,38 |
6 | Cihaz güvenliği Kan güvenliği Güvenli hastane ortamı | Hughes RG (2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA. Chapter 46-51 |
7 | Enfeksiyonlar ve önleme stratejileri | Wachter R., Gupta K. (2018). Understanding Patient Safety, Third Edition. McGraw Hill Education. 171-185. Şevketoğlu E. Yoğun Bakım Enfeksiyonlarını Önleme Stratejileri Turkiye Klinikleri J Pediatr Sci 2011; 7(1):66-72 |
8 | Basınç ülserleri ve enfeksiyonları önleme stratejileri | Orhan B. Basınç Yaralarını Önleme Kılavuzu: Kanıta Dayalı Uygulamalar Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 2017;26(4):427-440 Turgut N ve ark. Yoğun Bakım Hastalarında Basınç Ülseri Sıklığı, Önlenmesi ve Tedavisi J Turk Soc Intens Care 2017;15:72-6 Basınç Ülserlerinin Tedavisi Hızlı Başvuru Kılavuzu http://www.epuap.org/wp-content/uploads/2016/10/qrg_prevention_in_turkish.pdf |
9 | İlaç hataları ve ilaç güvenliği | Vural F. Sık Karşılaşılan İlaç Uygulama Hataları ve İlaç Güvenliği, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2014 4(5): 271-275 Güler H ve ark. T.C. Sağlık Bakanlığı İlaç Güvenliği Rehberi,2015:8.34 Şencan İ ve ark. SKS ve İlaç Güvenliği, 2012: 6-44 |
10 | Hasta düşmeleri ve yaralanmaları önleme stratejileri Kalite ve hasta güvenliğini geliştirme araçları | Wachter R., Gupta K. (2018). Understanding Patient Safety, Third Edition. McGraw Hill Education. 121-131. Hughes RG (2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA. Chapter 10 |
11 | Sağlık Çalışanlarında Çalışma Ortamından Kaynaklanan Riskler ve Korunma (1) (fiziksel, biyolojik ve kimyasal) | Ayşe Beşer. Sağlık Çalışanlarının Sağlık Riskleri Ve Yönetimi. DEUHYO ED 2012, 5 (1), 39-44 http://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/12345/4607/beser_39-44.pdf?sequence=1&isAllowed=y |
12 | Sağlık Çalışanlarında Çalışma Ortamından Kaynaklanan Riskler ve Korunma (2) (ergonomik ve psikososyal sorunları, vardiya çalışması ve sağlık riskleri) | Ayşe Beşer. Sağlık Çalışanlarının Sağlık Riskleri Ve Yönetimi. DEUHYO ED 2012, 5 (1), 39-44 http://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/12345/4607/beser_39-44.pdf?sequence=1&isAllowed=y |
13 | Sağlık Çalışanlarında Meslek Hastalıkları | Pekşen Y. Sağlık Çalışanları, Meslek Hastalıkları ve İş Kazaları Kavramlarına Genel Yaklaşım. Turkiye Klinikleri J Public Health-Special Topics 2017;3(2):49-57 http://www.turkiyeklinikleri.com/article/en-saglik-calisanlari-meslek-hastaliklari-ve-is-kazalari-kavramlarina-genel-yaklasim-78875.html |
14 | 19 Mayıs 2020 | Resmi Tatil |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Wachter R., Gupta K. (e-book, 2018). Understanding Patient Safety, Third Edition. McGraw Hill Education. Güler H ve ark. (2015) T.C. Sağlık Bakanlığı İlaç Güvenliği Rehberi: 8-34. Online Şencan İ ve ark. (2012). SKS ve İlaç Güvenliği: 6-44. Online. https://www.memurlar.net/common/news/documents/364592/igrehberi.pdf Hughes RG (e-book, 2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA. Online Farley OD. et al (e-book free, 2007). Assessment of the AHRQ Patient Safety Initiative. Focus on Implementation and Dissemination Evaluation Report III (2004–2005), Rand Corporation. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | International Journal for Quality in Health Care Quality and Safety in Health Care Health Care Management Review Journal of Patient Safety Journal of Nursing Administration Journal of Nursing Management Orhan B. Basınç Yaralarını Önleme Kılavuzu: Kanıta Dayalı Uygulamalar Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 2017; 26(4):427-440 Turgut N ve ark. Yoğun Bakım Hastalarında Basınç Ülseri Sıklığı, Önlenmesi ve Tedavisi J Turk Soc Intens Care 2017; 15:72-6 Vural F. Sık Karşılaşılan İlaç Uygulama Hataları ve İlaç Güvenliği, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2014 4(5): 271-275 Şevketoğlu E. Yoğun Bakım Enfeksiyonlarını Önleme Stratejileri Turkiye Klinikleri J Pediatr Sci 2011;7(1):66-72 Devabakan, N. Sağlık Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Kapsamında İş Güvenliğinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Tıbbi Sekreterler Üzerinde Bir Araştırma. İzmir İktisat Dergisi. 34(1). 2019. https://iibfdergi.deu.edu.tr/index.php/cilt1-sayi1/article/view/814/pdf SAĞLIK HUKUKUNDA HAKLAR VE YÜKÜMLÜLÜKLER. Atatürk Üniversitesi AÖF.Sağlık Hukuku. (Ünite 6) 1-24. file:///F:/eski%20hdd/ieutf/ieutf-egitim/yüksek%20lisans/sağlık%20hukuku-aöf/Sağlık%20hukuku/Sağlık%20hukuku/Ünite-6.pdf Hasta Hakları http://www.ttb.org.tr/mevzuat/index.php?option=com_content&view=article&id=182:hasta-haklari-yetmel&catid=2:ymelik&Itemid=33 Pekşen Y. Sağlık Çalışanları, Meslek Hastalıkları ve İş Kazaları Kavramlarına Genel Yaklaşım. Turkiye Klinikleri J Public Health-Special Topics 2017;3(2):49-57 http://www.turkiyeklinikleri.com/article/en-saglik-calisanlari-meslek-hastaliklari-ve-is-kazalari-kavramlarina-genel-yaklasim-78875.html National Patient Safety Agency - http://www.npsa.nhs.uk/ National Patient Safety Foundation - http://www.npsf.org/ Agency for Healthcare Research and Quality – http://www.ahrq.gov/ VA National Center for Patient Safety - http://www.patientsafety.gov/ Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi National Institutes of Health – http://www.nih.gov/ Centers of Disease Control and Prevention - http://www.cdc.gov/niosh/ Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.aspx Basınç Ülserlerinin Tedavisi Hızlı Başvuru Kılavuzu http://www.epuap.org/wp-content/uploads/2016/10/qrg_prevention_in_turkish.pdf Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair YönetmelikAyşe Beşer. Sağlık Çalışanlarının Sağlık Riskleri Ve Yönetimi. DEUHYO ED 2012, 5 (1), 39-44 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 40 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 40 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 80 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 57 | |
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. | |||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. | |||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. | |||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. | |||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. | |||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, | |||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | |||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. | |||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. | |||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. | |||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. | |||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. | |||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest